احمدی نژاد خامنه ای خاتمی خرداد انتخابات سیاست ایران اغتشاش انتخابات میر حسین موسوی امام خمینی انقلاب مخملی صدا سیما کامران نجف زاده افشین قطبی مهدی کروبی میمون روز قدس صانعی نمایشگاه پلیس مبارزه رزمی مختلط نرگس کلهر بابک داد بالاترین 13 آبان

۲۸ مهر ۱۳۸۸

اين چه نوع خطابه‌اى است که يک روحانى براى دستگاه قضايى کشور خط و مشى تعيين مى‌کند؟


با تاسف بايد گفت هنوز فلسفه نمازجمعه براى برخى خطيبان روشن نيست و معنا و مفهوم برخى آيات و مسائل را درست در نيافته‌اند. «دعوت مردم به شتاب کردن در ذکر خداوند يعنى شتاب کردن در بخشيدن آرامش روحى و روانى به جامعه.» به نظر مى‌رسد جناب آقاى جنتى و برخى همفکران وى هر وقت خطابه مى‌کنند جز جنگ و جدل و داغ و درفش براى مخالفين فکرى و سليقه‌اى خود چيزى در آستين ندارند. خطيب محترم در نيافته است که ميليون‌ها انسان در اين مملکت نه تنها به برخى سخنان و سياست‌هاى ايشان که خط ‌ مشى سياسى و فرهنگى دولت را نمى‌پسندند‌ و مى‌خواهند از راه مسالمت‌آميز و قانونى برخى مشکلات درونى حاکم بر جامعه را از بوته نقد بگذرانند و مملکت را در راه صلاح و سعادت هدايت کنند و البته اين از حقوق مسلم شهروندان است. جنبش سبز در ايران جنبشى برانداز نيست.
آقاى جنتى به چه مجوز شرعى و قانونى تهمت‌هاى فتنه‌گري، آمريکايى بودن و بازگرداندن اسلام را به دوران طاغوت به اين گروه معترض مى‌چسبانند و مى‌گويند اگر دستگاه قضايى در مقابل فتنه‌گران سست رفتار کند، خيانت کرده است. اين چه نوع خطابه‌اى است که يک روحانى براى دستگاه قضايى کشور که در قانون مستقل است، خط و مشى تعيين مى‌کند؟ يعنى اگر دستگاه قضايى به اين نتيجه برسد که بايد برخى متهمان را آزاد کند به نظر آقاى جنتى دستگاه قضايى خلاف و خيانت کرده است؟
خطيب محترم تهران سزاوار است بداند که جنبش سبز در ايران جنبشى برخاسته از درون نظام و در عين حال باورمند به اصل نظام و چارچوب قانون اساسى است. کسانى که اتهام‌براندازى نظام را به اين افراد مى‌چسابنند، گناه بزرگى مرتکب شده‌اند، چرا که قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران به معترض اين حق را داده تا اعتراض خود را به شيوه مسالمت‌آميز بيان کند. چرا خطيب محترم در خطابه خود مى‌خواهد با هشدار و تهديد با اين جريان مواجه شود اگر در روز 13 آبان گروهى به عنوان جنبش سبز بخواهند اين روز را گرامى بدارند در عين محکوميت سياست‌هاى ظالمانه گذشته آمريکا در ايران، اعتراضات خود را با برخى سياست‌هاى فعلى به شکل قانونى بيان کنند، بايد هشدار داد؟
جناب جنتى بداند اعتراض قانونى مردم چيزى نيست که با هشدار و برخورد فرو بنشيند. اين نوع سخن گفتن به جز اينکه آتش خشم را در بخش‌هايى از جامعه شعله‌ور کند، اثرى ندارد.
چرا برخى آقايان در خطبه‌هاى خود با مردم همسو نمى‌شوند تا بدانند و ببينند اين گره فرو بسته چگونه گشودنى است.
خطيب محترم تهران در جايى ديگر به طور مطلق از سياست‌هاى اقتصادى دولت و طرح هدفمند کردن يارانه‌ها دفاع مى‌کند و تلويحا دولت‌هاى گذشته را نقد مى‌کند که چرا اين تغيير را زودتر اعمال نکردند. خطيب محترم در اين زمينه با چند مشاور و کارشناس اقتصادى به مشاوره نشسته تا از صحت آنچه گفته‌اند مطمئن باشند؟ بپذيريم که مسائل اقتصادى بسيار پيچيده و تخصصى است.
اين‌گونه مسائل را نمى‌توان در خطبه‌اى به صورت دستورى حل کرد. سوال آن است که آقاى جنتى چندبار در خطبه‌هايشان گلايه‌هاى مراجع را از دولت طرح کردند؟ چرا واقعيت‌هاى جامعه از نگاه ايشان پنهان مى‌ماند؟ به نظر مى‌رسد خطيب محترم لازم است با مرور در آيات و روايات، فلسفه نماز جمعه را دوباره مرور کنند تا ايراد پاره‌اى از خطبه‌ها باعث اختلافات در جامعه نشود.
محمو تقی فاضل میبدی
عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد بازدیدها

جستجو در این وبلاگ

بايگانی وبلاگ