احمدی نژاد خامنه ای خاتمی خرداد انتخابات سیاست ایران اغتشاش انتخابات میر حسین موسوی امام خمینی انقلاب مخملی صدا سیما کامران نجف زاده افشین قطبی مهدی کروبی میمون روز قدس صانعی نمایشگاه پلیس مبارزه رزمی مختلط نرگس کلهر بابک داد بالاترین 13 آبان

۲۲ مرداد ۱۳۸۸

جنجال در مجلس روز چهارشنبه 21 مرداد

علي لاريجاني مصاديق نامه كروبي به ‌هاشمي‌رفسنجاني درباره برخوردهاي زننده با بازداشت‌شدگان نا‌آرامي‌هاي اخير را تكذيب كرد. لاريجاني در حالي با استناد به گزارش كميته ويژه رسيدگي به وضعيت بازداشت شدگان اخير مجلس مصاديق نامه كروبي را رد كرد كه كمتر از 48 ساعت از ارجاع اين نامه به كميته مذكور سپري مي‌شود. يكشنبه پيش بود كه در پي تشديد نگراني‌ها‌ در باره وضعيت بازداشت شدگان نا آرامي‌هاي اخير كروبي نامه محرمانه‌اش به‌هاشمي‌رفسنجاني كه با هدف بررسي صحت و سقم شايعات مطرح شده در باره تجاوز جنسي به بازداشت شدگان اخير را منتشر كرد و فرداي آن علي لاريجاني خبر داد كه مجلس اين اخبار را بررسي خواهد كرد اما هنوز 48 ساعت از دستور رئيس مجلس به كميته ويژه رسيدگي به بازداشت شدگان سپري نشده بود كه وي در نطق پيش از دستورش در جلسه علني ديروز مجلس خبرداد كه در بازداشتگاه كهريزك و اوين آزار و تجاوز جنسي مشاهده نشده است. لاريجاني در توضيح اين ادعايش از تريبون رسمي بهارستان چنين گفت: چند روز پيش نامه‌ا‌ي از حجت الاسلام كروبي خطاب به آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني در رسانه‌ها منتشر شد كه هرچند در فضاي افكار عمومي تکان دهنده بود و فورا دراكثر رسانه‌هاي خارجي به آن پرداخته شد اما از منظر كار كميته بررسي كننده مجلس ‌از قبل مورد توجه قرار گرفته بود چرا كه در چند سايت به آن اشاره شده بود. نماينده قم ادامه داد:به دنبال نامه جناب آقاي كروبي ماهم از كميته مجلس در خواست كرديم نتيجه بررسي خود را ارائه كنند كه در نتيجه آن آمده است: در بررسي‌هاي دقيق و جامع انجام شده درباره بازداشت شدگان ‌کهريزک و اوين هيچ‌گونه موردي که مبتني بر آزار و تجاوز جنسي باشد، مشاهده نشده است. وي گفت: در گزارش کميته مجلس بيان شده است در صوتي که جناب کروبي، شواهد و مستنداتي مبني بر آزار و تجاوز جنسي در اختيار دارند به رئيس مجلس اطلاع دهند تا به طور جدي پيگيري شود. لاريجاني افزود: لازم به ذکر است اينجانب از طريق ديگري نيز اين موضوع را به دليل اهميت آن پيگيري کردم و ‌‌نتيجه همان است که در گزارش کميته ويژه مجلس آمده است. وي گفت: ملاحظه مي‌کنيد که موضوع آزار جنسي بازداشت شدگان کذب است و امري که مبناي واقعي نداشت چه سر و صدايي به راه انداخت. وي با بيان اينکه موضوع همچنان در حال رسيدگي است تصريح کرد: البته در ماجراي پس از انتخابات اشتباهاتي در بازداشتگاه کهريزک رخ داد که با پيگيري‌هاي انجام شده و دستورات رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، با متخلفان برخورد شده است اما هرگز ‌تخلفات از اين جنس نبوده‌اند.
حمله كوچك زاده به كروبي
نطق لاريجاني در رد نگراني كروبي از شايعات مطرح شده در‌باره روند برخورد بازداشت شدگان اخير كافي بود تا برخي از حاميان تندرو احمدي‌نژاد در مجلس در ادامه روندي كه برخي سايت‌ها و روزنامه‌هاي حامي دولت در تخريب شخصيت‌هاي نظام در پيش گرفته‌اند با چشم بستن بر ‌سابقه انقلابي و حداقل رياست كروبي بر مجلس شوراي اسلامي به شيخ اصلاحات حمله كنند ‌و او را آماج نقدهاي تند و ناپخته‌اش قرار دهند‌ چنانچه ‌حسين شريعتمداري مدير مسوول كيهان ساعاتي قبل از وي‌ دين خود را در اين ميان به جريان متبوعش ادا كرده بود. شريعتمداري در يادداشت ديروزش در كيهان با اشاره به اعترافات برخي از سران اصلاحات در دادگاه، آورده بود:... مثل روز براي‌مان روشن است! كه در اولين موضع گيري‌هاي علني خط نفاق و وقاحت و امپراتوري خبري به نمايندگي سردمداران جنايت‌پيشه‌شان (حداقل براي جلوگيري از بيداري بازي‌خوردگان ساده‌انديش تا حفظ آن دسته از شعبان بي‌مخ‌هاي كاسه از آش داغ‌تر! جهت اجرايي نمودن ترفندهاي شيطان صفتانه و مزورانه آينده‌شان)، همانا با توسل به روش‌هاي قديمي و زير‌خاكي‌شان از جمله اهداي القاب و انگ‌هايي چون‌ بريده‌ها! ، خائن‌ها‌، مزدوران نفوذي از جانب رژيم! ترسوها، تطميع‌شدگان به مال و منال و پست و مقام، نداشتن وجاهت قانوني اظهارات از روي ترس اعتراف كنندگان و...‌ را شاهد خواهيم بود. در پي اين يادداشت شريعتمداري بود كه كوچك زاده نيز در پايان نطق لاريجاني از موضع قدرت به‌تخريب كروبي بر آمد و گفت:كسي كه رفقاي خودش هم قبولش ندارند آيا بايد وقتي نامه‌اي مي‌نويسد شما آن را در مجلس مطرح كنيد؟ كوچك‌زاده با بيان اينكه اينها وارونه كاري‌مي‌كنند كه جاي قاضي و متهم عوض شده است تصريح كرد: آيا اينها شخصيت‌هاي ارزنده‌اي هستند؟ اينهايي كه سر و سري با آقاي شهرام جزايري داشته‌اند؟ در اين هنگام مصطفي ذوالقدر نماينده بندرعباس در واكنش به تذكر كوچك‌زاده فرياد زد كه كوچك زاده خطاب به وي گفت: بنشين سرجايت آقا و صحبت نكن. نماينده تهران در ادامه تذكر خود گفت: من خواهش مي‌كنم ‌شما به كساني كه حتي دوستانشان هم به آنها توجه نمي‌كند بها ندهيد. لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به تذكر وي گفت: آقاي كوچك زاده فكر مي‌كنم افكار عمومي در مجلس اقتضا مي‌كند كه با ادب و متانت نسبت به همه افراد و شخصيت‌ها صحبت شود و ثانيا اگر شخصي مطلبي مطرح كرد نبايد نسبت به آن موضع گرفته شود. وي افزود: مطالب بررسي شد و نتيجه آن گزارش شد اگر حاشيه‌اي داريد آن را به متن مجلس نكشانيد.
کوچک‌زاده‌ها به بزرگ‌زادگان توهين نکنند
در اين هنگام محمد‌رضا خباز نماينده كاشمر و عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي براي دفاع كروبي در خواست تذكر كرد و گفت: به استناد فرمايشات مقام معظم رهبري همه ما ماموريم كشور را به سمت آرامش ببريم بنابراين تذكر آقاي كوچك‌زاده به نظر بنده خارج از روال است چون ما وارد دستور شديم و تقاضا مي‌كنم براي اينكه تشنج بر مجلس حاكم نشود شما از اينگونه مسائل جلوگيري كنيد و‌الا ما هم مجبوريم به مقابله بپردازيم. نماينده كاشمر با بيان اينكه از قديم گفته‌اند به محبوب كسي توهين نكن كه به محبوبت توهين خواهند كرد، گفت: من هم مي‌توانم حرف‌هايي بزنم، خواهش مي‌كنم افراد كوچك زاده نسبت به بزرگ‌زادگان اظهار‌‌نظر نكنند. به دنبال اين سخنان خباز جمعي از اصولگرايان گرد او جمع شدند و با او به روبوسي پرداختند و از اظهارات كوچك زاده ابراز تاسف كردند. اين سخنان خباز ‌فريادهاي قاسم محمدي را به همراه داشت و باعث عصباني شدن كوچك زاده شد. زيرا كوچك‌زاده اعتقاد داشت كه به او توهين شده است ولي لاريجاني خطاب به او گفت: آقاي كوچك زاده با شما شوخي كردند توهين نبود، بلكه مزاح بود. البته واكنش‌ها به نامه كروبي،نطق لاريجاني، تنش خباز و كوچك زاد‌ه به صحن علني محدود نشده و به راهروهاي پارلمان و مصاحبه‌هاي نمايندگان با خبرنگاران سرايت كرد. در اين ميان برخي از نمايندگان چون قدرت‌الله عليخاني از موضع لاريجاني تقدير كردند و برخي ديگر چون ابراهيم نكونام همگام با كوچك زاده به تهديد كروبي كمر بستند و اعلام كردند كه اگر مصاديق نامه كروبي صحت نداشته باشد بايد او را محاكمه كرد. آنچه ‌در اين ميان حائز اهميت است اينكه گزارشي كه رئيس مجلس درباره نامه كروبي به ‌هاشمي داد حداقل به دو دليل از اعتبار بالايي برخوردار نيست اول اينكه لاريجاني هرچند براساس پيگيري‌هاي مجلس شايعه آزار جنسي در بازداشتگاه كهريزك و اوين را رد كرد اما به‌واسطه تكذيب مصاديق نگراني كروبي پس از 48 ساعت از انتشار نامه درحالي كه تعداد بازداشت شدگان اخير بنا به گفته مسوولان 4 هزار نفر بوده كمي عجولانه يا مصلحتي جلوه مي‌كند و دومين دليل براي كاهش اعتبار موضع گيري مجلس در اين باره نيز اين است كه گزارش مجلس گزارش كاملي نيست چرا كه رئيس مجلس بررسي‌هاي كميته ويژه را به بازداشتگاه‌هاي اوين وكهريزك محدود كرد اين در حالي است كه اعضاي كميته ويژه سخن از تعدد بازداشتگاه‌ها مي‌كنند. مويد اين امر هم تلاش آنها براي فراهم شدن امكان بازديد از بازداشتگاه‌هاي پاسارگاد،شاپور و عشرت‌آباد است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد بازدیدها

جستجو در این وبلاگ

بايگانی وبلاگ